20060828

System blir bra med människor

Vi är människor, vi vill ses och synas, få bekräftelse. Idag är det populärt med Coaching, alla chefer ska utbildas till Coacher. Visst kan jag som chef peppa upp och hjälpa dig att själv komma till insikt om dina styrkor, svagheter och drivkrafter. Men om företaget vill styra åt något håll - och det vill de flesta företag - då måste också chefer styra. Och att styra innebär bl a att följa upp.

När de utmärkta genomtänkta infrastrukturerna, processerna och systemen inte fungerar för att man inte använder dem, så kan det bero på fel i de samma. Men allt för ofta ser jag att chefer som inte vågar följa upp, man vill att systemet ska ta hand om det obehagliga. Så man ställer krav på högre detaljstyrning, fler automatiserade kontroller och ytterligare utbildning för användarna (som inte gör som systemet säger).

Det är inte sexigt eller spännande - men som chef är en av mina viktigast uppdrag att följa upp. Och följa upp. Och följa upp. Det som inte följs upp blir inte gjort, det jag inte får återkoppling och respons på gör jag inte. Om det inte vore så, behövde vi inga chefer - bara ypperliga system. Om alla alltid följde de processer och rutiner som var framtagna - ja vad ska man då med styrning till, arbetsledningen finns ju i systemet.

Ibland tänker jag att den kombination av chefsutveckling och systemkunskap som jag haft förmånen att få erfara i min karriär inte är så tokig ändå.

Inga kommentarer: