20060815

Podcasting

Podcasting lär vara det senaste inom utbildning - även om man varken behöver en iPod (det går lika bra med selleri, annan MP3-spelare) och någon egentlig casting (här= sändning) är det inte frågan om. Det handlar om nedladdade filer som du kan spela upp när du vill - som de gamla språkkurserna om någon minns dem, Linguaphone, som man kunde lyssna på i bilens kassetbandspelare.

Podcasting ger mig helt andra associationer - Världsrymden anfaller!
Det var en gammal skräckis i svartvitt, där marsianerna kastade ned ett antal pumpafrön, pods, som växte till gigantiskt format. I varje pumpa växte en kopia av den människa som råkade befinna sig närmast och när man somnade så kläcktes poden och personen vaknade aldrig mer - den nya pod-människan var en marsian och helt befriad från känslor.

Kanske något för headhunting-branschen att titta på? Njae, även om vi utesluter evighetsömnen för originalet, så tror jag inte resultatet blir lyckat. SOS Alarm rekryterar nu min ersättare, och jag är delvisl inblandad i processen. Det är inte en kopia av mig man vill ha - när någon skall ersättas i ett företag ska man alltid se faktiska behov och den förändring som möjliggörs. Kompetensavdelning går in i en annan fas, mindre utveckling av infrastruktur, e-lärande och processer och mer förvaltning. Då är det också en annan typ av person som ska leda avdelningen. Med annan/ny erfarenhet och kompetens.

För utbildningsbranchen kanske Podcasting a la skräckfilmen skulle vara en idé: Tänk om man kunde sova brevid en pumpa och nästa dag hade man en till person som kunde samma saker som jag kan. Kursgårdarna skulle få ett uppsving. Och ändå - de flesta av oss lägger ned mycket känsla i vårt arbete och det ger konkurrenskraft!

Kanske är dagens Podcasting ändå snäppet bättre...

Inga kommentarer: