20090327

Processer - var kommer de ifrån?

För uppgifter som ska göras många gånger är det alltid bra att etablera en process. Man behöver inte alltid börja från ingenting, benchmarking är ett bra sätt att snabbt hitta formerna för den process man behöver säkerställa.

Men man måste ha koll på var man gör sin benchmarking. Nyligen såg jag en process som härstammade från en leverantör men nu användes hos en uppköpare/brukare. Leverantören har ofta ett annat syfte med sin process än den som är konsument. För leverantören är det förstås viktigt att kunden blir nöjd med tjänsten/produkten och därför vill man lägga mycket tid (och ta betalt för det förstås) på referensgrupper, workshops där man analyserar mål och behov, pilotgrupper före leverans osv. Men när tjänsten/produkten ska levereras 'in-house' så finns det ofta en annan dialog. Behovet av kontroll är helt enkelt inte det samma, eftersom vi har samma uppdragsgivare.

I slutändan blev den 'kopierade' processen onödigt omständig och resurskrävande. På tok för resurskrävande. Risken är att arbetsgivaren börjar fundera på om det hade varit bättre med outsourcing av hela funktionen...

Så gärna benchmarking - men på rätt ställe.

Inga kommentarer: