20080523

Språket ÄR

Språk är spännande. Utveckling av språk är ännu mer spännande. För två år sedan var jag i Indien och fascinerades av hur indierna blandad engelskan med sitt eget på ett flytande sätt. Mitt i en längre konversation mellan far och son hörde jag hur man först pratade indiska, sen engelska och sen indiska igen. Växlingen skedde till synes (höres?) helt utan avbrott. Vad gör det för ett språk?

I en större europeisk undersökning förra året kom det fram att man i Danmark hade den sämsta läsförståelsen bland ungdomar. Inte för att den danska undervisningen var sämre, men troligen för att det danska språket inte har reformerats på 150 år (vilket både svenskan och framför allt norskan har gjort). Det skrivna ordet ligger för långt från hur det uttalas till vardags helt enkelt. Vilket jag kan bekräfta som har lärt mig att skriva på danska (nåja...) först i vuxen ålder.

Mest spännande just nu tycker jag är det som sker när vi kommunicerar online i realtid eller i bloggar. Titta till exempel på www.icanhascheezburger.com och språket där som kallas lolcat. Det är på skoj, javisst. Men det utvecklas av människor över hela jorden (jag har sett inlägg från Nya Zealand, USA och England bland annat) och dokumenteras i en egen wikipedia...

Och en del av det är ord som kommer att överleva, bli en del av vårt talade och skrivna språk. Det är varken rätt eller fel. Det är.

Inga kommentarer: