20080518

Din kunskap är förlegad!

Jag känner mig ganska säker i det uttalandet. Någon del av din kunskapsbank är med all säkerhet förlegad. Kunskap är färskvara. Och har du bara koll på vilken del av kunskapen som är utgången så är det knappast något problem.

Jag har varit på klassfest. Mycket trevligt att återse ansikten från förr. Och härligt att tänka på att min yngsta dotter just i år slutar nian och hon kanske får chansen att gå på liknande klassfest om 25 eller 30 år. Och så minns jag en konversation vi hade runt middagsbordet härom kvällen.

Vem bestämmer egentligen vilken kunskap som är relevant? Vilken kunskap ska vi förmedla till ungdomar idag? Kan vi över huvudtaget sätta det på pränt? Vilken del av historien är viktig för att jag ska förstå min samtid? Vilka naturvetenskapliga fakta är ovedersägliga? Vilka språk kommer att vara nödvändiga?

Jag hoppas att det är förmågan att inhämta kunskap, att granska den och att använda den kreativt - att det är det vi lägger vikten vid i all vår undervisning. I skolan eller på företaget.
För min kunskap är förlegad.

Inga kommentarer: