I de föreläsningar jag håller kring e-lärande, så handlar väldigt lite om teknik. Det är en del förstås, men fler och fler börjar se att tekniken inte är problemet när det inte fungerar.
En utbildning måste finnas i ett samband: för medarbetaren, för företaget och i slutändan för kunden. För vem tänker betala för tiden och produktionen om det inte ökar värdet för kunden?
Ett sådant samband heter företagets organisation. Påfallande ofta tar jag upp frågan: Vad gör en personal-/HR-avdelning? Och väldigt ofta kan erfarna utbildare inte svara på frågan.
Visst, det kan vara olika på olika företag, men det finns en del grunder. Utbildning kan ligga under personalavdelningen, om den inte är decentraliserad. Jag skulle säga att mellan tummen och pekfingret så gör den det i 80% av fallen.
Om jag då jobbar med utbildning - som extern eller intern leverantör - så kan det vara klokt att veta syfte och mål man har hos kunden/beställaren dvs Personalavdelningen.
Håller du med?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar