20070223

Resultat ointressant?

Fantastiskt! År 2007 finns det fortfarande företag som investerar 2 miljoner kronor i en e-lärande lösning - och sen inte bryr sig om att mäta resultat?

Jag blev ombedd att titta på en produktion och ta ställning till om även dotterbolaget kunde använda den eller om jag tyckte att man skulle producera helt ny. Så jag bad att få se siffrorna på hur många som hade använt kursen och vad man hade uppnått med den. Och visst kan det vara svårt att mäta resultatet av kunskapsöverföring, speciellt när det handlar om värderingar och attityder som var fallet här. Men man visste inte ens hur många som hade tagit del av den.
"Det är den viktigaste utbildningssatsningen vi har gjort i år, så vi ville att alla skulle få tillgång till den. Vi la ut den på intranätet".

Vi kan förstås göra en undersökning i efterhand, en enkät och fråga ett urval eller alla anställda om de har tagit del av den (och kanske till och med utvärdera enligt Kirkpatrick - läs mer om det i vår bok - www.borforlag.se) men att man inte ens planerat för att göra det från början...

Vi som jobbar med utbildning måste ta vårt ansvar. Jämför gärna med hur marknadsavdelningarna gör. Visst det är jättesvårt att mäta resultatet av en kampanj ibland - men man gör det, och lär det man kan till nästa projekt!

Inga kommentarer: