20090602

Vouloir ce pouvoir

Det är mer än 30 år sedan jag läste franska, men den här frasen minns jag (om än inte stavningen?). Och idag betyder den mer än den gjorde då.
Att vilja är att kunna.

När vi inte vill då kan vi inte.
Att hitta viljan är ibland det svåraste av allt. På fredag tar min äldsta dotter studenten. Och som så många andra ungdomar har hon haft långa perioder under gymnasietiden då hon inte vill. Orken och lusten försvann, livets allvar trängde sig på, är det det här jag ska göra? Och den enda som kan bestämma det är du själv.
Hon tog sig igenom, en sista gnutta vilja lyckades hon hitta. Motivationen blev det som kommer efter, att gymnasiet inte varar för evigt och att hon kan sätta mål mot något annat: Att resa och studera i Japan. Och när hon slutar på fredag så är det med betyg som till och med överraskar henne själv tror jag.
Hon är inte där än - men hon har just bevisat för sig själv: Att vilja är att kunna.

Inga kommentarer: