20080227

Vad betyder en examen?

Jag är uppväxt i en universitetsstad och hade inte mer fantasi än att läsa vidare och ta en fil.kand. Ofta stöter jag på människor som har åstadkommit otroligt mycket men har en öm tå för att de saknar akademiskt titel. Är den så viktig?

Ja och nej. Det är på sätt och vis ett kvitto - ett kvitto på att du har haft uthållighet och förmåga att ta dig längre. Ett kvitto på att du har varit tvungen att lära dig att formulera dig strukturerat och analytiskt. Du har troligen lärt dig ett språkbruk, jargongen i din bransch. Men personligen tror jag att den som läser in sin examen i vuxen ålder LÄR sig mycket mer än vad jag någonsin gjorde eftersom man då kan hänga på sina egna erfarenheter. Orden bli mer än 'svarta streck på vita papper'. Och den som inte tar en examen ... behöver på inget sätt vara sämre.
Dock - jag brukar ändå rekommendera en examen, om inte annat så talar lönestatistiken sitt tydliga språk. Med en akademisk examen i bagaget ser din löneutveckling dramatiskt annorlunda ut.

Däremot är det oftare irrelevant för en entrepenör och egen företagare...

Jag förespråkar variation och att vi uppskattar alla egenskaper som bidrar till tillväxt - vi klarar oss inte med bara akademiska meriter. Själv läste jag för några år sedan vidare på en variant av en Master - och fann stort nöje i att fördjupa mig i teoretiska resonemang igen. Nu tillbaka till verkligheten!

Inga kommentarer: