20070531

Utbildningsföretag och e-lärande

Är e-lärande hot eller möjlighet för utbildningsföretag? Ja det är klart att det är en möjlighet, men det är inte helt enkelt. Två problemställningar - den första lika aktuell idag som för 25 år sedan när jag började jobba med de här frågorna.
1. Kanibaliserar vi på oss själva om vi erbjuder våra utbildningar som e-lärande?
Och följdfrågan på den är om kunderna är beredda att betala vad det kostar för en e-lärande kurs. Svaret på följdfrågan är nej. Det finns så otroligt mycket gratismaterial i cyberrymden att många har svårt att sätta en relevant prislapp på en e-lärande kurs.

Det sätt som jag tror att det kommer att ändå växa på är som komplement till traditionell utbildning. Om jag har gått en kurs i säljträning så kan jag få tillgång till en repetitionskurs på nätet. Lägg till en tjänst som följer upp och säkerställer att du verkligen repeterar och drar nytta av kursen så tror jag på en produkt som företagen så småningom är mogna att betala för.

Igår trodde en representant från ett utbildningsföretag att "det tar 20 år till" - och han hade ändå själv varit med lika länge som jag i svängen. "Vi kommer inte att se en förändring i vår generation på arbetsmarknaden. Den kommer inte förrän dagens ungdomar kräver den"

Den andra frågan? Den tar vi imorgon :) Välkommen åter

Inga kommentarer: