20070419

Nyckeltal i budgetsammanhang

Jag fick en fråga: Hur ska vi räkna i budgeten när vi inför e-lärande som ett sätt att utbilda sig? Hur mycket kan vi spara och hur ska vi räkna ut vilka siffror vi ska använda i budgeten? Finns det några generella nyckeltal?

Generellt är svårt. Men vi kan ta två exempel:
1. Applikationsutbildning. Ni vet alla som måste lära sig företagets ekonomisystem, crm-system, hr-system, lönesystem.... ni har säkert minst 10 och ibland upp till flera hundra applikationer. Och är det mer än 200 anställda som ska kunna de här applikationerna så är det mellan 10 och 20 personer som ska ha utbildning varje år, på olika tider. Då är det lönsamt att räkna på att göra en datorstödd utbildning, med hjälp av verktyg som Captivate - och ersätta all klassrumsundervisning med den. Företaget som gav mig frågan hade redan tagit det steget - deras nyckeltal efter att produktionen är gjord för gällande applikation - noll kronor i utbildningskostnader. Noll kronor. Men det bör finnas någon specialist - antingen på IT eller där applikationen hör hemma - som kan svara på specialfrågor där utbildningen inte räcker. Det måste det ändå finnas.

2. Allt annat :) som innehåller både teori och praktik - halvera den tidigare beräknade utbildningstiden. Istället för två dagar arbetsrätt kan det räcka med en dag - under förutsättning att det är möjligt att kontrollera att ALLA har gått igenom den teoretiska delen INNAN de kommer till klassrummet. Och det kravet måste man hålla på. Nyckeltal - halverad utbildningskostnad mot tidigare traditionellt sätt.

Inga kommentarer: