20070307

Det är så tyst i klassrummet...

Jag jobbar ju med klassrumsundervisning också :) inte bara e-lärande. Och en kollega frågade mig: hur gör du för att få så mycket dialog? Kollegan tyckte att det ofta kändes som att prata med en vägg när han stod och föreläste, blanka ansikten och ingen som svarar på frågorna han ställer.
Mitt tips är att BÖRJA med att låta deltagarna ta över.

När du sitter i en helt ny grupp så är det mycket som pockar på din uppmärksamhet som hindrar dig från att delta aktivt: vilka är de andra? vilka erfarenheter har de? är min kunskap värt nåt här eller är det bäst att hålla käften? har läraren en annan åsikt en jag? kommer jag att framstå som dum om jag frågar, alla andra har kanske fattat? Genom att omedelbart dela in in grupper om 3 eller fyra och be deltagarna om att presentera sig för varandra så bryter du förtrollningen. Det kan till och med göras i biosittning i en föreläsningsal med 100 deltagare eller fler (jag har provat!) och är mycket uppskattat. När nästa viktiga fråga dyker upp i din presentation eller föreläsning så be deltagarna att själva diskutera sina erfarenheter eller åsikter i 2 minuter innan du drar på för fullt med dina bilder. Då är de med på noterna på ett annat sätt. Du behöver inte plocka upp kommentarer från deltagarna men kan med fördel göra det. Och kom ihåg att ställa specifika frågor och gärna rikta dem till en grupp på 3-4 personer istället för att slänga ut den helt öppet i klassrummet.

Finns det några risker? Ja - de kanske tycker nåt helt annat än vad du tycker! Eller de kommer in på områden som du inte hade tänkt beröra och inte har tid med. Du kanske till och med måste stryka någon del därför att du får så intressanta diskussioner med deltagarna...

Lycka till!

Inga kommentarer: