20070209

Tydlighet efterlyses!

Det är ju inte nytt det här med e-learning, eller e-lärande. Min äldsta bok i ämnet är från 1967. Men det råder fortfarande osäkerhet hos kunderna: vad är vad? Sveriges bästa/främsta/största kompetensverktyg - vad ska jag ha dem till?

En kollega från en annan bransch än utbildningsbranschen kontaktade mig: Jag har tittat på alla de leverantörer du gav mig länkar till - men jag förstår inte. Vad är det de säljer?

Begreppen vi svänger oss med är kanske bra för att vi vet vad som är vad. Men användaren behöver tydlighet.

Om jag ska administrera utbildning? Då behöver jag ett administrationsverktyg - inte ett LMS, LCMS, Kompetensportal eller Performance tool.
Om jag ska skapa utbildning som kan genomföras direkt i datorn? Ja då behöver jag ett produktionsverktyg - och det kan vara mer eller mindre avancerat, helst ska det följa branschens standard.
Om jag ska kommunicera med mina elever - och inte tror att de gängse kanalerna som e-post räcker - ja då behöver jag ett verktyg för det - ett "virtuellt klassrum" eller ett forum på nätet.

Kan vi bli lite tydligare gemensamt i branschen? Pedagogik är det vi ska vara bra på - då måste vi också pedagogiskt kunna hjälpa användarna att veta vad de ska ha.

Inga kommentarer: