20060823

Ledare i cyberspace

I sommar har jag spelat World of Warcraft - ett datorspel med en helt egen värld on-line i cyberspace. Det är här morgondagens ledare formas - och morgondagens ledarutbildningar!
För några år sedan imponerades jag av Habbohotell.com. Det var samma fenomen. Det är inte grafiken (ganska simpel på Habbo, otroligt läcker på WoW), eller ens att du representeras av en figur som du själv kan skräddarsy. Det är samverkan och dess möjligheter som imponerar!
Massor med människor sitter runt om i världen (mer än 50.000 enligt uppgift varje dygn, 7,5 miljoner användare totalt) och agerar tillsammans. Man löser uppgifter, går på äventyr, samordnar sig kring strategier och taktik, hjälper varandra - kort sagt Teamutvecklar. Och för att det ska fungera när man är fler än tre-fyra stycken så måste man förstås välja och utse en ledare. Uppgiften som ska lösas är mer eller mindre avancerad, men egentligen inte relevant. Alla vill bli bättre och anstränger sig för att bli det.

Nej, jag tror fortfarande inte att det är lönsamt för något företag, oavsett storlek, att bygga upp egna sådana här spel. Det finns en del spel, där man skapar företag, köper och säljer och konkurrerar. Inget av dem lockar 50.000 personer varje dygn. Men man skulle kunna göra tillämpningar, övningar som ska utföras i WoW... det är t o m gratis de första 10 dagarna...

Inga kommentarer: